sit4.png

Logopédia Balázzsal: a kihívások kihívása. Néhány hiábavaló próbálkozás után évekkel ezelőtt világossá vált számomra, hogy a „bevett” logopédia nem a mi terepünk – „Nézd!” „Csináld te is!” „Ezt a zizit tegyük a nyelvünkre”… Ezer sebből vérzett számunkra minden kérés: Nem néz a másik arcára, mert nincs számára jelentése; nem utánoz …, mert már a megfigyelés képessége is hiányzik; eszébe sincs szilárd ételt a szájába venni (otthon sem) … Tükör – mire jó?

Utólag nézve összeállt a kép, hogy Balázsnak az alapvető problémája az autizmusából fakadt: a társas kommunikációt alapjaiban nem érti. Fel sem merült még benne, hogy a beszédnek jelentősége lenne, nem még hogy a kiejtésnek.  Máshol kell kezdenünk a tanulást.

pointer-une-chips.jpg

Balázzsal haladunk a február eleji latyakban az utcán. A posta előtti szűk járdaszakaszon navigálom őt, amikor egyszer csak felmutat az égre az ujjával, majd néz rám, hogy látom-e. Ha beszélne ezt mondta volna: „Nézd anya, mi az?”. Felnéztem és egy csapat galamb repült az égen a posta épületétől a szemközti park épületei felé oda-vissza, oda-vissza. Válaszoltam: „Galambok.” „Repülnek a galambok.” Balázs tovább mutatta és újra figyeli nézem-e vele és kérte mondjam újra: „Galambok”. Azután velem együtt mondta, amikor a fejünk felé értek: „Gababo”. Ez a közös figyelem és az érdeklődés megosztása. És ennél jóval több is.

 p1140771.JPG

Az Apple PECS IV+ alkalmazásáról – szerkesztői felületéről, alapbeállításairól - már korábban közzétettünk egy videót. Azóta birtokba is vettük Balázzsal, belaktuk saját lapokkal és képekkel, Balázs pedig rendszeresen használja. Ez a bejegyzés arról fog szólni, milyen sokoldalúan lehet használni ezt az alkalmazást, miközben a felhasználó – azaz Balázs – saját maga fedezi fel a lehetőségeit.

p1140729.JPG

Balázs elkezdte rohamosan bővíteni a szókincsét a PECS IV+ Apple ipad alkalmazás segítségével, miután az kimondja neki a kért szavakat. Erősen lemaradtam a követésben – azaz a képgyártásban. Ha egy új szót tanul Balázs, mindig kér hozzá képet megerősítésként: igen erre (a tárgyra, dologra) gondolok. Másrészt szükséges is, mert mi viszont nem értjük, ahogy ő azt kiejti.

Ezért azon kívül, hogy a PECS IV+ szótárát kiegészítettem neki – a fizikai PECS könyvével együtt - készítettem neki egy képeskönyvet a környezetünk őt érdeklő részéről: állatokról, járművekről, ételekről, természeti jelenségekről, hétköznapi tárgyakról, emberekről, stb.

Másik indíttatása is volt a könyvnek. Az ESDM (Denver) módszer szülői könyvével továbbléptünk a közös figyelem és élménymegosztás fejezetére. Ehhez kellett volna egy könyv, ami érdekli Balázst és nagyon jól behatárolható, mire terelődik a figyelme a könyv lapjain. Mivel ilyen nem sok van a boltokban, inkább biztosra mentem és készítettem neki egy saját könyvet.

A könyv technikai előzményével Edinburgh-ben találkoztam az autizmus kongresszus kiállításán: egy téphetetlen és lemosható lapokra nyomtatott egészségügyi kommunikációs könyvvel. Zseniális ötlet, végtelenül praktikus.

 

blogra_ez.jpg

 

Utánzás gyakorlása társasjátékkal

Habár sok apró örömünk volt az utánzás tanulásában, nem volt kerete a játékainknak, amiben a legtöbbet tudtunk volna gyakorolni: nekünk a mondókázás és éneklés vált be leginkább. Nehéz volt észben tartani a repertoárunkat és időnként természetesen leültek ezek a játékok, mert nem volt variáció. Hiába írtam össze miket ismerünk, nem jutott eszembe, mert sokszor arra kellett figyelnem, hogy Balázs figyelmét fenntartsam. Gyakorolni is szerettem volna vele, amit Katicával tanult a logopédián és bizonyos gesztusokat is. Végül egy jó, csak érthetetlenül drága játék mintájára készítettem magunknak egy saját társasjátékot.