birkozas.JPG

Épphogy szemezgetni kezdtük a Denver modell szülői könyvét, máris lendületet kaptunk a közös játékok irányába. Megértettem miért működtek az 1. részben említett játékaink: a gyerek érdeklődéséből kell kiindulni. Abból, ami neki fontos. Azért mentek ezek a játékok olyan jól, mert olyan helyzeteken keresztül segítettem Balázst, amiben ő maga is motivált volt. Ezért fontos az ő érdeklődésének a megértése. Így szépen beértek ezek a játékaink. A sok közös rajzolásnak meg lett az eredménye, Balázs első önálló rajzai: csatornák, egy pókháló és a víz, ahogy a csatornából folyik ki. Ezek óriási dolgok egy gyerektől, akit kényszerrel sem lehetett korábban rávenni arra, hogy egy papírlap elé leüljön. És ez egy igazi közös tevékenység volt! Ezt együtt volt jó csinálni. Még a rajzolás PECS képét is hozta nekem. Ez a kezdeményezés!

pok.jpeg

Balázs ezen a képen a csatornából kifolyó vizet rajzolta.

Bármikor és bármilyen módszerrel is tanítjuk a gyereket, a kezdeményezés, a spontán és egyre rugalmasabb helyzetek megjelenése a játékban és a napi tevékenységekben alapvető célkitűzés.

Miután kellően motivált volt, innen már tudtuk Balázzsal tágítani a kört a kizárólagos Incy wincy spider hallgatástól az önálló rajzolásig. Mindig egy kicsit tettünk hozzá az alapokhoz, néhány hét alatt, miközben nem is próbáltam meg őt irányítani, csak egy-két ötlettel részt vettem a kedvenc tevékenységében:

Balázs hallgatta a dalt, nézte a klipet – beköltöztem mellé a számítógép elé és a dalt énekelem – a dalból kirajzoltam a pókot– Balázs elkezdte kérni, mit rajzoljak – rajzoltam  – egyszer csak kivette a ceruzát a kezemből, hogy ő is – segítettem neki vezetni a ceruzát – újakat is kell rajzolnom, tágul az érdeklődési köre – alig tud nyomot hagyni Balázs a papíron egyedül, ezért jó nagy köröket kezdek rajzolni vele, a kezét fogva – hihetetlenül élvezi a lendületet, ami a kevésbé finom kézmozgásának pont megfelelt – egyedül is nyomot tud hagyni a papíron – nézzük tovább a kedvenceit - húzza, húzza a vonalakat: nini pókháló!

PECS – napirend - Denver

Ebben az időszakban költözött be a Denver modell kötete az éjszakáimba. Koppánnyal és a családdal is úgy döntöttünk, hogy elkezdjük átvenni módszeresen a könyvet, ehhez fordítottam és jegyzeteltem magunknak. Nem csak ebből építkeztünk ugyanakkor, mert párhuzamosan tanultuk és gyakoroltuk Annával a PECS-et és a napirend használatát is. Ahogy bővültek a közös játékaink, úgy bővültek, finomodtak az otthoni tevékenységek kártyái. Balázsnak ezek nagyon fontosak. A PECS-el kért, a napirendet pedig követte. A Denver módszer és ezek a módszerek nálunk nagyon jól kiegészítik egymást, mert amint finomítani szeretnénk egy nem beszélő gyereknél a kérések, kezdeményezések megjelölését – márpedig elvárjuk tőle – akkor ezek nagyon jó eszközök ehhez.

Beépítjük a Denver modell technikáit a mindennapjainkba

Nagy különbség volt abban, hogy csak szemezgettük a könyvet, vagy módszeresen átvettük. Épp az a modell titka, ahogyan rendszerbe állítja, hogy mire figyeljünk és milyen sorrendben és hogyan. Ahhoz, hogy bizonyos célokat elérjünk, rengeteg alapozás szükséges, ezért nem mindegy, milyen sorrendben haladunk. Hiába tanítjuk az utánzást remek technikával, ha nem figyel, és hiába várom, hogy figyeljen rám, ha nem érti, hogy valamit közölni szeretnék…

Nem fogok tudni végighaladni a technikákkal fejezetről fejezetre – nincs rá jogosultságom, és nem is lenne teljes, mivel nem adhatom itt közre a könyvet… Másrészt némileg el-eltértünk néhány szabálytól. Mindenestre szépen, apránként beépítettük a játékainkba és a gondozási tevékenységeinkbe a technikákat. Ennek az időszaknak az élményeit és tapasztalatait szeretném itt megosztani veletek.

Családi fotóalbum – Balázs első képeskönyve

Mindenekelőtt kulcsfontosságú volt, hogy Balázs figyelmét megnyerjük Ehhez nekünk elég volt Balázs érdeklődéséből kiindulni, így szinte már nyert ügyünk volt. Már csak az volt a kérdés mi lehet ez a számítógépen kívül…ami viszont már kicsit sem egyszerű.

Az első tevékenységünk, amibe sikerült beépíteni az új tudományunkat, a családi fotóalbum nézegetése volt. Balázs karácsonyra kapott egy babszák fotelt. A kötet adta az ötletet. Stabilan tud ülni benne a gyerek és nem tud egyből felpattanni, azzal hogy végzett, mielőtt elkezdtünk volna valamit. Balázs azonnal birtokba vette. Ekkor készült el a 2014-es családi fotóalbumunk is. A kettő egymásra talált és beindult Balázsnál a könyvnézegetés. A fotóalbumot a lehető legközvetlenebbül tudta kötni a saját érdeklődéséhez. Könyv formátumú, nem lehet kivenni a képeket belőle, mert közvetlenül a lapra van nyomtatva minden kép. Nincs mit piszkálni, nincsenek csücskök és lekaparható felületek, mint egy hagyományos albumban. Csak csupa ismerős kép. Ez telitalálat volt. Egyben én-könyv is lett.

Megadtuk a kellő körítést a helyzethez: kitettük a könyvnézegetés napirendi kártyáját. Egy rajzolt képen anya – apa - gyerek könyvet nézeget, ezzel is jelezve, hogy közös dologról lesz szó. Lekapcsoltuk a számítógépet, mint a legnagyobb konkurenciánkat Balázs figyelméért. Elővettük a babzsák fotelt, és úgy ültünk le, hogy Balázzsal pont szembe kerüljünk, az ő fejmagasságában. Így lát minket jól. És Balázs lapozta az oldalakat, még a szemüvegét is hajlandó volt hordani, hogy jobban lássa a képeket.  Hamarosan Balázs a PECS képpel kérte a könyvet vagy magától hozta a babzsákot.

A könyvek nézegetése a szavak tanulása miatt is nagyon fontos. Nekünk ez felerősítette a PECS mellett, hogy egy-egy képhez egy-egy hangsor/szó tartozik, mivel ekkor nem értette még Balázs, hogy a kiflin, ipadon, könyvön kívül tényleg meg lehet nevezni a dolgokat, személyeket.

babzsakfotel_kep_blogra.JPG

Foglalkozások közben, mindig egymással szemben helyezkedjünk el a gyerekkel.

Társas szenzoros játékok

A kisgyerekek egyik legnagyobb öröme a sok-sok huncutkodás felnőttekkel. Ha csak egyetlen ilyen játékot is ismerünk, akár a legapróbb öröm jele láttán, már alapozhatunk is a társas kapcsolat és a kommunikáció gyakorlásához. Itt a cél, hogy megértse a gyerek, hogy mások kommunikációjának jelentése van az ő számára és ő is tudja mások felé kommunikálni a szándékait. Az is cél, hogy örömet találjon a gyerek a másokkal való kapcsolatban – nagyobb örömet, mint a tárgyakban, mert a többi embertől tud alapvetően tanulni.

Megsokasodtak a közös aktív játékok. Itt Koppány vitte és viszi a főszerepet: birkózás, lovacskázás, masszázs és gitározás a kedvencek továbbra is. Kedvenc képem, ahogy beszámol Balázsnak Koppány: egy – kettő – há… és nagy levegő, kivár, amíg befejezi helyette Balázs …rom, majd mehet a küzdelem. Itt is fontos, hogy szemtől szemben legyenek. A szünetnek jelentősége van a játék csúcspontja előtt: itt egy jelzést várunk a gyerektől, hogy akarja, folytassuk a játékot. Nagyon jó terep gyakorolni a kommunikációt. Ezzel megerősítjük, hogy a jelzéseinek jelentősége van, üzenetet tud küldeni mások felé. A jelzés bármi lehet: egy rövidke tekintet, egy mosoly, egy hang, egy szó.

Minél többet várt ki Koppány a nagy csata előtt, annál valószínűbb volt, hogy Balázs elkezdte a számolást. Hamarosan Balázs maga kezdeményezte beszámolással a játékot: „ü-ke-kááo”.

Nagyon jó szenzoros játékok a mondókák, dalok, amiket el tudunk mutogatni. Sok-sok ilyen kis dal van magyarul és angolul is. Például: Lassan forog a kerék, ujj játékok - Hüvelykujjam almafa, Ég a gyertya ég, stb. Itt már lehet, hogy ki lehet találni, hogy Balázs kedvence az Incy wincy spider...

A sok közös játék eredményeként egyre jobban el lehetett Balázst hozni a számítógép elől. Sőt, ő maga kezdeményezte ezeket a játékokat. Kezdtünk összecsiszolódni abban, hogy mit várunk el egy közös játéktól. Az új játékainkban végig figyelt ránk és arra, amit csináltunk. Ez nagyon nagy változás volt. Nem kellett napról napra, óráról órára erőlködni, hogy eljöjjön a számítógép elől és legyen közös öröm a játékokban és abban, hogy figyel ránk.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://aprolepesek.blog.hu/api/trackback/id/tr508445712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása