sit4.png

Logopédia Balázzsal: a kihívások kihívása. Néhány hiábavaló próbálkozás után évekkel ezelőtt világossá vált számomra, hogy a „bevett” logopédia nem a mi terepünk – „Nézd!” „Csináld te is!” „Ezt a zizit tegyük a nyelvünkre”… Ezer sebből vérzett számunkra minden kérés: Nem néz a másik arcára, mert nincs számára jelentése; nem utánoz …, mert már a megfigyelés képessége is hiányzik; eszébe sincs szilárd ételt a szájába venni (otthon sem) … Tükör – mire jó?

Utólag nézve összeállt a kép, hogy Balázsnak az alapvető problémája az autizmusából fakadt: a társas kommunikációt alapjaiban nem érti. Fel sem merült még benne, hogy a beszédnek jelentősége lenne, nem még hogy a kiejtésnek.  Máshol kell kezdenünk a tanulást.

Az alapok

A kommunikáció alapjait a PECS, azaz képcserés módszer tanulásával tettük le Solt Annával. Itt is eleinte elsősorban a képek jelentették Balázsnak az információt, nem pedig a hozzá kapcsolódó beszéd. Hamar megjelentek az első szókezdemények (2-3 szó), amit kezdetben egész szépen ejtett, de ez a kiejtés nem javult, mert nem rögzült a fejében és a készségeiben sem a szó kiejtésének fontossága. Nem is mondott új szavakat. Rájöttünk, hogy magától nem fog menni, szükség lenne segítségre a szavak kiejtésében.  Lassan két éve, épp a nyár végén kezdtünk el Anna ajánlására járni Farkas Katicához, aki, azóta is Balázs logopédusa. Anna segítette már korábban Katicát módszertanilag az autista gyerekek esetében, illetve Balázs már próbálkozott a beszéddel, ezért új lendülettel indultunk neki a logopédiának.

Sosem felejtem az első alkalmakat, amikor Balázs nagyon komolyan figyelte, fürkészte Katicát és az arcát, hogy vajon mit vár tőle, mit szeretne. Aligha értett belőle valamit, de Katica fellépése, személyisége megragadta Balázs figyelmét és benne maradt a helyzetben. Ez nagyon új volt Balázstól és már ez eredmény volt. Ezzel együtt az első új szavak nagyon gyorsan bejöttek. Egy szeptemberi kiránduláson Balázs meglepett a kilátó, anya, kicsit később az apa szóval (ahogy ő ejti).

A logopédia újragondolása és autizmus specifikus módszerek beépítése

Itt megjegyezném, hogy ez nem egy tudományos módszertani írás, hanem egy szülő szemszögéből megfogalmazott tapasztalatok olyan logopédiai foglalkozásról, ahol sok-sok autizmus specifikus és más, Katica által alkalmazott innovatív logopédiai módszer is beépül. Katica folyamatosan képzi magát a sajátos nevelési igényű gyerekek logopédiai módszertana terén, beleértve az autizmus specifikus eszközöket és megközelítéseket is. A szemlélete szerint pedig mindig a gyerek igényeiből indul ki, hozzá csiszolja minden téren a foglalkozást, úgy hogy a gyerek számára befogadható legyen, amit tanítani szeretne. Ez sok-sok próbálkozás, de megéri. A cél mindig az, hogy a gyerek saját képességei szerint és ütemében tudjon fejlődni.

Igyekszem röviden összegezni a fő csapásokat, hogy milyen tapasztalatokat jelent számunkra az elmúlt lassan két év alatt a logopédia újragondolása és az autizmus specifikus módszerek beépítése

1. Katica a legelejétől fogva kérte, hogy legyek én is bent, mert én fogok otthon gyakorolni Balázzsal a foglalkozáson megbeszéltek alapján és könnyebb is megértenie Balázst. Ennek nagyon örültem, mert ez a kérés fordítva gyakrabban hangzott el korábban, de ez így tényleg sokat számít mindig. A mai napig együtt vagyunk a foglalkozáson, és ha úgy alakul be is kapcsolódok pl. jutalom éneklést kéri Balázs tőlem is; néha engem is néz, hogy ejtem ki a hangot; néha pedig segítek Balázs figyelmét elérni.

2. Van egy feladat követő táblánk, amin sorba következnek a feladat típusok, hogy Balázs tudja követni mi fog történni; ehhez tartozik az adott feladatot és a jutalmat mutató tábla, amin szívecskéket gyűjtünk, ha valami sikerül. Minden próbálkozás értékes, mert nagyon nehéz feladat Balázsnak figyelni is, nem még hogy teljesíteni. A jutalom pedig éneklés. Ezek a kis dalok, mondókák gyorsan ragadtak Balázsra, és ha már régen voltunk logopédián, akkor mindig Katica énekével jelezte nekem, hogy szeretne menni (Budapestre járunk.)

p1150207.JPG

3. A hangok tanulása utánzásra, és az utánzást elősegítő promptra épül

                  Az "o" hang promptolása (1. kép)

page3_big7.jpg

                  "O" hang gyakorlása tükörben, utánzásra épülő módszerrel (2. kép)

t_7_11_ajakgyak_o.JPG

Képek forrása:

1. kép http://www.wellesleyspeech.com/services.html

2. kép http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Logopediai_gyakorlatok_kziknyve/a_logopdiai_ellts.html

A prompt technika nem kifejezetten autizmus specifikus módszer, viszont nagyon jól működik autizmus esetében is – ezt rengeteg külföldi példa is bizonyítja. A prompt technika egy óriási eszköz Katica kezében, amit kitanult: a hang képzését fizikai prompttal segíti.

„Mi is az a PROMPT?

Először is egy angol mozaikszó PromptsforRestructuringOralMascularPhoneticTargets – amelyet e helyen magyarul csak magyarázó fordításban tudunk visszaadni, ami nagyjából annyit tesz, hogy a "Hangképzést Elősegítő Orális Izmok Helyreállításának Segítése", ami lényegében annyit jelent, hogy a PROMPT taktilis/kinesztikus úton segít visszaszerezni a beszédhez szükséges artikulációs mozgásokat. A terápia taktilis/kinesztetikus alapokon nyugszik – vagyis azt jelenti, hogy a hangképzésében részt vevő szerveket (állkapocs, orális izmok, ajkak, nyelv) a terapeuta külsőleg manuálisan is segíti a hangok, szavak és kifejezések helyes formálásában. Ez a technika hatékonyan támogatja a gyermekeket  a hangképzéshez szükséges megfelelő orális izmok erősítésében és megfelelő használatában. Segít továbbá abban is, hogy kiiktassa a szükségtelen, s helytelen izommozgásokat, amilyen például az állkapocs csúszása vagy a nem adekvát ajak mozgás. A logopédiai foglalkozások hatékonyságát a hangképzésben résztvevő izmok helyes manuális stimulálása rendkívüli mértékben tudja segíteni, különösen nehezebben együttműködő gyermekek esetében. Forrás: http://www.gem.hu/prompt_nyelvi_terapia

A prompt technika sok problémás területen alkalmazható. A mi esetünkben azért is nagyon jelentős, mert Balázs nem tud jól megfigyelni, utánozni (most is csak részben), de mégis van egy hatékony eszköze, amivel el tudja őt érni és rávezetni arra, hogyan jönnek ki a mozgó szánkból megfelelő hangok (azt hiszem Balázs így fogalmazná meg mi a beszéd). A foglalkozásokon a promptban használt jeleket alkalmazzuk, és maga a terápia nem teljesen egyezik a prompt terápiás módszertannal, hanem itt is teljesen figyelembe vettük Balázs igényeit.

Néhány példa hogyan gyakorlunk: „h” hang: Katica megnyomja Balázs mellkasát és hátát egyszerre két tenyérrel, ami által határozottan kipréseli a levegőt Balázsból, ezzel modellezve számára, hogy mi játszódik le fizikailag amikor a „ház” szóra gondolunk. A többi promptot a szájánál vagy az áll alatt adja. Nagyon jó volt, mert olyan nyomatékos volt Balázs számára az az első „h” hang  promptja, hogy „h hanggal jöttünk haza.” Az egész Hungária körúton gyakorolta a ház szót magának nyomkodva a mellkasát és nagyon örült, hogy nagyon örülünk ennek.

A prompttal tanítás nagyon gyorsan megértette Balázzsal, hogy miért is járunk Katicához. Ezáltal ő is motivált lett, mert szóban minden egyszerűbb és ezért szívesen tanul. Közben az is kiderült, hogy jóval nagyobb a passzív szókincse, mint, amit gondoltunk, csak a hangokat kiejteni nagyon nehéz, még a gondolata is, ezért akadtunk el korábban.

A prompt további előnye, hogy még ha nem is szakszerűen, de jelzésszerűen mi is tudjuk használni otthon, ezzel emlékeztetve Balázst, hogy a kiejtésnél mire kell figyelni. Nagyon jól működik ez: pl. a h hangnál némileg összenyomtuk a mellkasát, később elég volt rátenni a kezünket, mostanában pedig elég, ha magunkon mutatjuk: mire is figyelsz? És működik! Sőt, Balázs magának szokta mutatni a promptokat, ha nagyon igyekszik! Katicánál rendszeresen, sőt szokott így segítséget is kérni tőle.

4. Addig helyezkedtünk, amíg Katica került Balázs figyelmének a központjába

Ez a kérdés az után merült fel, amikor végleg bebizonyosodott, hogy nem fog működni, ha Balázs és Katica a tükörrel szemben ül, még ha már nem is használják. 

sitt.jpg

Ekkor már elkezdtük Balázzsal az ESDM módszer (Denver modell) gyakorlását, ezért nagyon jól tudtuk használni a javaslatait, amiket Katica is beépített mindig. Meg kellett találni azt az elhelyezkedést, hogy 1. Balázs figyeljen Katicára 2. Balázs csak Katicára figyeljen.

Ez innentől kísérletezés dolga. A tükör hamarosan kiesett (és azóta sincs), Katica pedig kiköltözött Balázs mellől az asztal szomszédos oldalára. Eleinte így az asztal két végén ültünk és Balázs pedig középen, de mindvégig nagyon figyelt rám Balázs. Katica ezért kihúzta magához közelebb és az asztal sarkán ültek egymással szemben. Én ugyanott maradtam. Így Balázs tényleg rá figyelt. Ez jó ideig működött. 

stock-vector-people-around-the-table-icon-vector-illustration-eps-isolated-badge-for-website-or-app-stock-570359299.jpg

Végül úgy alakult, hogy Balázs figyelme és együttműködése fenntartható legyen, hogy közvetlenül egymással szemben ülnek egy-egy széken. Ez a prompt technika miatt is indokolt (ld. fenti kép: "o" hang promptolása), másrészt Balázs így nagyon közelről figyelheti meg Katica arcát, ami nagyon előnyös, tekintve, hogy rövidlátó. Sokszor nemcsak figyeli Katica arcát, hanem meg is érinti, illetve Katica odateszi Balázs kezét, hogy érezze, melyik izmom hogyan mozdul, rezeg-e a torka a zöngés-zöngétlen hangok ejtésénél. Ezzel is magyarázva neki a hangok ejtése közötti különbségeket.

Emellett Balázs jól bírja a közelséget (ingerkereső), így biztosan befogadja az információkat. Nem utolsó sorban pedig nem tud önkényesen távozni, ha túl soknak tűnik a kihívás. 

sit_1.jpg

Ha a Denver ajánlását nézzük a lényeg itt a figyelem fókusza mellett, az, hogy megtaláljuk a gyerek társas komfort zónáját, azaz kísérletezzünk, találjuk meg, honnan néz minket és milyen távolságban élvezi legjobban a társaságunkat. Ez a távolság az ő társas komfort zónája – itt a legfogékonyabb a befogadásra. Ha neki jobban esik egymás mellett tükörben nézni egymást, akkor az; ha jobban esik 1 méterre lenni egymással szemben, akkor, az; ha szívesebben szaladgál közben, de vissza-visszajön a feladatra, akkor az, stb.

5. „Közös figyelem” gyakorlása

A logopédiai foglalkozások feltételezik (egy idő után), hogy közösen nézeget képeket a logopédus és a gyermek, majd megnevezik azokat. Ehhez lenne szükséges a „közös figyelmi háromszög”, ami sokszor sérül az autista gyerekek esetében, illetve sokat kell tanulni, hogy kialakuljon ennek képessége.

Nálunk éppen egybeesett, hogy Annával PECS-el és Katicával a foglalkozásokon is egyszerre tanultuk a „Mi ez?” kérdésre a válaszadást. Amikor Katica felmutatott egy logopédiai képet, megkérdezte „Mi ez?” és Balázs, ha tudott válaszolt, ha nem, segített neki. Voltak ígéretes próbálkozások, de hamarosan Balázs utánozni kezdte a „Mi ez?” kérdést. Ebből inkább az derült ki, hogy Balázs nem érti a kérdést, mint olyat és hogy arra válaszolunk, de ha leismétli a hangsort, akkor letudta a feladatot.

Ekkoriban tartottunk az ESDM módszerrel is a közös figyelem gyakorlásában. Ennek részleteiről egy korábbi bejegyzésben írtam. Nagyon hasznos gyakorlatnak bizonyult a képek közös megfigyelésének az a bevezetése, hogy egy adott képkártyát egyszerűen felemelünk Balázzsal szemben ülve, épp a tekintete elé tartva. Nem mondunk semmit. Amikor megbizonyosodunk róla, hogy ő is a képet nézi, rámutatunk az ujjunkkal a képre és megnevezzük pl. „autó”. Ebből Balázsnak egyértelmű, hogy a képről van szó és idővel tudta azonosítani, hogy az elhangzott szó a képen lévő dolog megnevezése. Ezzel együtt rájött arra is, hogy azért tartjuk oda a képet, hogy ő nevezze meg. Ezzel el is érkeztünk a feladat lényegéhez.

A foglalkozásokon Katica átvette ezt a gyakorlatot, annyival tovább lépve, hogy a kép felmutatása után csendben várt. Majd Balázs megnevezte a képet. Ha nem, megnevezte ő. Végül prompttal többször gyakorolták a helyes kiejtést.pointer-une-chips.jpg6. A közös figyelemhez a gyerek érdeklődéséhez igazított képanyag/ tárgyak is szükségesek

Egy ideig jól ment a fent leírt gyakorlás a logopédiai képgyűjteménnyel, de egy idő után elvesztette Balázs az érdeklődését, sokszor vonta ki magát a foglalkozásból. Nem értettem, mert nagyon szeretett Katicához járni. Ez is, mint minden utólag vált világossá.

Balázsra különösen érvényes az autizmusából fakadó sajátos, gyakran szelektív figyelem: bizonyos dolgokat be tud fogadni, más dolgokat pedig nem vagy nagyon lassan az őt körülvevő világból, történésekből. Például otthon hiába látja nap, mint nap hogy kinyitjuk a hűtőt, sose jutott eszébe belenézni, hogy ja, onnan vesszük elő az ennivalókat. Az ő figyelme számára ez még nem létezik, miközben nagyon szeret enni. Ugyanígy nem érdekli sok más hétköznapi tárgy sem, ami körülötte van: vajon mi az, mire jó, mi a neve annak (pl. konyhai felszerelés, kerti eszközök). Ezek számára nem, vagy nehezen beazonosítható, végső soron jelentés nélküli tartalmak egy képen. Vannak dolgok, amiket ugyan megismer, de „nem érdekes” neki annyira, hogy jelen esetben neve is legyen. A fogalmak még nehezebbek. Balázs alig néhány fogalommal van tisztában, még ha a jelenséget jól is ismeri (pl. este).

Ami viszont érdekli, abban nagyon sok tudást szed magára a többi gyerekhez képest. Balázs 100 szavas alap szókincsének körülbelül fele valamely település vagy hely neve, illetve természettel kapcsolatos dolog. Ez érdekli, ez fontos, ezt tudja megtanulni. Más autista gyerek pl. a járművekben szerezhet igen elmélyült tudást.

Ezért nehéz Balázzsal adott logopédiai képanyaggal dolgozni. Ha kicsit is több kép került elő az érdeklődésén kívül eső képekből, már vonta is ki magát a foglalkozásból, mert túl nagy kihívás volt azokkal dolgozni: megérteni mi a kép, hogy annak neve is van, és hogyan ejtjük, stb.

Az ő érdeklődéséből kiinduló képek viszont számára motivációként jelennek meg. Ezekkel a képekkel fenntartható a figyelme és az igyekezete is, akár a vártnál sokkal hosszabban is.

Ezért ugyanúgy, ahogyan a PECS könyv képei vagy éppen tárgyakkal jelölt elemei teljesen egyediek, a felhasználó gyermek igényeihez igazodik, úgy a logopédiai foglalkozás képanyaga, vagy ha jobban működik tárgyai is az adott gyermek érdeklődéséhez és igényeihez alkalmazkodnak ideális esetben.

Logopédiai képgyűjtemény – az egyik gyerek számára beszédes képanyag a másik gyermek számára számos idegen dolgot ábrázolhat és az ábrázolás módja szintén kihívást jelenthet a felismerésben

logopedia.jpg

A még mindig széles körben használt, Nemzeti Tankönyvkiadó Én is tudok beszélni c. könyvének képanyaga az 1960-1980-as évek tárgyi világát, retro figuráit jeleníti meg...scan0008b.jpg

scan0004b.jpg

 

Balázs számára „érdekes” képanyag, fehér háttérben egyértelműen felismerhető fotókkal, 2017-ben használatos tárgyakkal. Részlet Balázs képeskönyvéből.
p1140732.JPG

 

7. Saját képanyaggal dolgozunk Katicánál

Ezt a változtatást két dolog motiválta:

1. Balázs egyre kevesebb esélyt adott a logopédiai képeknek a fentiek miatt, változtatni kellett.

2. Otthon töprengtem, bosszankodtam, hogy még mindig hajlamos halandzsázni a „telefon” szót, pedig évek óta használjuk. A megismert szavakra van Balázsnak egy jól működő hangsora, amit „értünk úgy is”, és ezzel a részéről le is tudta otthon az igyekezetet a kiejtés gyakorlására vonatkozóan. Ilyenkor mindig a fejembe visszahangoznak Anna szavai: ne elégedjek meg azzal, hogy én értem, hanem igyekezzünk pontosítani a közlendőjét. Így jött az ötlet, hogy gyakoroljunk azokkal a szavakkal, amiket ismer és rendszeresen használ.

Megbeszéltem Katicával, hogy kigyűjtök Balázs PECS képei és napirendje közül olyan szavakat, amiket ő maga használ és „alkalmas lehet gyakorlásra”: azaz a Katicával gyakorolt hangokat tudjuk vele gyakorolni pl. b, p, v, f, h.

Arra is számítottunk, hogy most már tudunk vele dolgozni a pontosítás elvárásán, mert megérti ennek a jelentőségét.

Elkezdtem kigyűjteni Balázs aktív szókincsét és legnagyobb örömömre 70-80 db kép körül meg kellett húzni a határt, hogy elég lesz! A képek formátuma 6X6-os formátumú lett, hogy ne gondolhassa róluk, hogy PECS vagy napirend szerepben vannak jelen!

Elkészültek a saját képkártyák. Igazán változatos képanyag, még inkább változatos szóanyag… Az alapoktól kezdve: apa, ház, baba …Galyatetőn és Kékestetőn át … a paradicsomos tésztáig és gyümölcs levesig minden rendkívül fontos szó belekerült, amit Balázs használ. Igaz utóbbiak későbbre voltak szánva, de mindig előkerülnek Balázs nagy örömére.p1150032.JPG

p1150033.JPG

p1150034.JPG

Ez a képanyag valószínűleg nem kerülne be sose a logopédia módszertani ajánlásába, pedig … működik. Mi sem vártuk, de annyira beszippantották Balázst a saját képei, hogy egy foglalkozáson akár 50 képet! is végig lehet vele gyakorolni:

kép felmutatása – Balázs rábukik és megnevezi – Katica promptolja a helyes kiejtést – Balázs újra kiejti – Katica promptolja úja akár 5-6-szor is és Balázs mindannyiszor újra próbálkozik, lelkesen. Még akkor is rábukik ezekre a képekre, ha éppen mást csinál, vagy elfáradt.

Balázs a sajátos figyelmével és befogadásával a logopédia módszertani alapgyakorlatát folyamatosan bombázza, ezért nem kis kihívás újra és újra gondolva mégis eljuttatni hozzá, amit be tud fogadni. Katica rugalmasságán és kreativitásán múlik, hogy felül tudja írni az általa alkalmazott módszerek logikáját úgy, hogy egy adott logopédiai célkitűzést Balázs érdeklődéséből kiindulva az ő befogadási/tanulási sajátosságaihoz igazítva ér el.

Példa: Balázs képanyagából kiindulva prompt esetében ez a következőt jelenti: Balázs jelen tudásából kiindulva kellene meghatározni, milyen hangokat, milyen hangzósorral tanuljon. De a hangzósorok gyakorlása Balázs számára ismeretlen célú gyakorlat, nem működik; ezért, hogy Katicát idézzem:„Balázsnál megvannak a szavak, amik neki kellenek, és ehhez használom a prompt jeleket.” pl. vár, wifi, wc, víz, vásárol, város

8. Otthoni gyakorlás segítése – Katica logopédiai videói Balázs számára

Katica már az első foglalkozáskor hangsúlyozta az otthoni gyakorlás fontosságát, ezért is kérte, hogy maradjak mindig bent a foglalkozáson. Mi komolyan szoktuk venni az otthoni gyakorlást és sok-sok logopédiai anyagot kaptunk-kapunk Katicától. Mindig megbeszéltük mit gyakorlunk, és hogyan tudom segíteni én is Balázst. Mondani sem kell, hogy otthon Balázs lazábban veszi a teendőket, de meg lehet hozzá találni az utat. Sok próbálkozás mellett, a legjobb gyakorló alkalom a mai napig hintázás közben van - akár kint, akár otthon. Szokásunkká vált hintázás közben tanulgatni a kiejtést. Ilyenkor jobban figyel Balázs és szereti is ezt.

Mivel a saját képanyag nagyon bevált Balázsnak, nyomtattam Katicának és magunknak is otthonra egy sorozatot. A képekkel legjobban kerti asztalnál és ágyon ülve tudunk foglalkozni. Ezeket azért is írom le, mert fontos megtalálni az utat otthon is, amikor nem tanító néni leszek Balázs számára, de tudjuk tisztázni, hogy fontos, amit csinálunk – főleg saját maga miatt.

A leginnovatívabb dolog viszont, amivel Katica meglepett minket, hogy videóra felvette Balázs összes szavának a gyakorlását. Zseniális. Itt megtekinthető az a módszer, amivel Katica gyakoroltatja a képek közös megnevezését és kiejtését (csak a bemutatás).

Ezt otthoni gyakorlásra készítette Katica Balázsnak. Amikor Balázs először meglátta, beszívta magába a képernyő. Ösztönösen mozgott a szája neki is, ahogyan Katica kiejtette a szót. Figyelte, másolta. Nagy élmény volt. Azután történt egy furcsa dolog. Azt hiszem megijedt Balázs, hogy ez most, hogy van: lehet, hogy akkor nem megyünk Katicához, ha itt van, vagy ki tudja. Nem fogadta el. Átmenetileg napoltuk, majd megkértem Balázs tanár nénijét, Telekes Tímeát az iskolában, hogy gyakoroljanak  a videókkal. Amint meglátta a videókat, mondta, hogy erre biztosan rá fog bukni a többi gyerek is. Így is lett. Nagyon népszerű lett az osztályban, más gyerekek is tudnak vele tanulni. Balázzsal Timi egyéni foglalkozásban használja a videókat és ott már nem gond, hogy elfogadja a helyzetet.

10. A logopédiával párhuzamosan tanultak

A PECS tanulása Solt Annával 3 éve folyamatos és használata a mai napig alap kommunikációs eszköz nálunk. A PECS IV+ alkalmazás a kimondott szavak felismerésének, és a kiejtés önálló tanulásában vitte előre Balázst.

Amellett, hogy otthon mindig gyakoroltuk a Katicával megbeszélteket, igyekeztünk gyakorolni olyan készségeket is, amik a logopédiai foglalkozásokhoz nagyon szükségesek: pl. utánzás, közös figyelem. Utóbbiakat az ESDM szülői könyv útmutatásai alapján folytattuk otthon, ebből számos bejegyzés született már.

Tapasztalataink összegzése

A nem beszélő, vagy beszédében megkésett autizmusban érintett gyerekek logopédiai ellátása nagyon fontos terület lenne, de egyelőre inkább fehér folt. A logopédia autizmusban rendkívül egyénre szabott és alapvetően átgondolásra készteti a hagyományos módszerek használatát.  Tény, hogy az autizmus felülír számos logikát a legegyszerűbbnek tűnő kérdésekben is pl. képek tartalma; tükör használata, szülővel együtt, stb. Ez nem jó vagy rossz, hanem egy sajátosság, amihez alkalmazkodni kell. Úgy gondolom, ha hagyjuk dönteni a gyerekeket az érdeklődési terület kiválasztásában, és az ő megismerési, befogadási képességeikhez választunk eszközöket akkor, világokat nyithatunk meg előttük, mert motiváltak lesznek a tanulásban. Ez tehát a fordítottja annak, hogy egy adott módszerhez igazítjuk a gyerek tanítását. Az autista gyerek a tanárát ösztönzi rugalmasságra, kreativitásra, állandó fejlődésre új módszertanok megismerésében. Ha közös munkaként jelenik meg a tanár-gyermek munkája, akkor megnyílik az út a lehetőségek felé.

Jobbnál jobb terápiás módszerek érhetők már el mind a logopédia, mind az autizmus terén. Ezek szélesebb körű meghonosításába, az itthoni terapeuták és trénerek kiképzésébe befektetni, azt hiszem, az egyik leghosszabb távú és legeredményesebb elképzelés lenne a gyerekek ellátási gondjainak a megoldásához.

Balázs 6 évesen még nem beszélt, alig kommunikált. Az elmúlt 3-4 év alatt, megértette Balázs a kommunikáció lényegét, beindult a beszéde. Mára bő 100 szavas aktív szókincse van, magától kéri új szavak megnevezését tőlünk, ahogyan a gyerekek általában tanulnak beszélni. Megért és használ rövid mondatokat. A kiejtése egyre árnyaltabb, idegenek is egyre többször jelzik, hogy értették, amit mond.

Köszönjük Balázs minden fejlesztőjének, tanárának: Solt Annának, Farkas Katicának, Telekes Tímeának, és mindenki más segítségét, tanácsait, hogy hisznek benne, és eljutottunk idáig!

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aprolepesek.blog.hu/api/trackback/id/tr6112648177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.